Souhrn pracovních listů pro přípravu na didaktický test z češtiny, které můžete využít jak pro žáky 9. tříd, tak pro žáky maturitních ročníků.
META Interaktivní procvičování nejen k maturitnímu DT_soupis „her“
Jde většinou o zadání z reálných didaktických testů CERMAT překlopená do interaktivní podoby (aplikace Flippity, Wordwall aj.) k procvičování. S odkazy musíme se studenty dále pracovat a vysvětlovat si správné odpovědi… Hry byly vytvořeny pro využití v kurzu přípravy k maturitě žáků s OMJ organizace META v online i prezenční formě.
META Na co se mě vlastně ptají_průvodce DT
Slouží pro žáky s OMJ jako průvodce didaktickým testem. Najdete v něm tipy na postupy řešení některých otázek, dále vysvětlení problematických zadání a názorné příklady správného postupu hledání odpovědí.
META Na co se mě vlastně ptají_cvičení formulací z DT
Doplňuje předchozí materiál. Jde o praktické cvičení (test), v němž se ověřuje porozumění zadání, nikoli znalosti a další dovednosti. Obsahově jsou úkoly záměrně jednoduché, aby test ukázal, jak žák s OMJ ne/rozumí zadání.
META Význam slov, synonyma, antonyma k DT_pracovní list
Pracovní list se zabývá rozborem úloh v didaktických testech z ČJL (u maturitní zkoušky), jež pracují s významem slov / synonymy a antonymy. Materiál představuje způsoby ověřování jejich znalosti v různých typech testových úloh. Ukazuje tyto úlohy z pohledu žáků s OMJ a nabízí strategie, jak při řešení těchto úloh postupovat.
META Korektura textu k DT_pracovní list
Materiál pracuje s otázkou, jakou zvolit strategii při hledání chyby v textu. Taková zadání najdou žáci v didaktických testech z ČJL, které jsou součástí jednotných testů (přijímací zkouška, maturitní zkouška). Materiál je tedy vhodný pro žáky 5. ročníků ZŠ a výše.
META Slovní druhy k DT_pracovní list
Materiál procvičuje porozumění slovnědruhové platnosti slov při přípravě k didaktickému testu z ČJL u přijímacích zkoušek a maturitní zkoušky. Materiál vychází ze zkušenosti ze zadání didaktických testů přijímacích zkoušek a maturitní zkoušky. Cílovou skupinou jsou ZŠ, SŠ, víceletá gymnázia.
META Vymyslete úlohu do DT_pracovní list
Pracovní list umožňuje originální procvičení didaktického testu u maturity z ČJL. Zahrajte si se studenty na CERMAT. Ať vymyslí vlastní zadání a možné odpovědi. Vícejazyční žáci mohou mít k dispozici slovník (pravidla českého pravopisu, slovník spisovné češtiny apod.). Vytvořená testová zadání si mohou studenti/skupiny vzájemně vyzkoušet, vy je ale můžete využít i pro další procvičování.
META Interpunkce DT_pracovní list
Pracovní list vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VII, který byl spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Materiál byl dále upraven v rámci projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VIII, který je financován v rámci národního programu Azylového, migračního a integračního fondu a rozpočtu Ministerstva vnitra České republiky.
META Obrazná pojmenování k DT_pracovní list
Pracovní list byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
META Textová návaznost k DT_pracovní list
Pracovní list vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VII, který byl spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
META Rozbory básní DT_pracovní list
Básně jsou pro žáky s OMJ pro pochopení smyslu i přenesených významů velice náročné, zadání didaktického testu porozumění ještě více ztěžuje. Rozbor básně se však v didaktickém testu z ČJL vyskytuje vždy (je možné za ní získat většinou minimálně 4 body)! Již během výuky literatury v nižších ročnících SŠ je tedy dobré cvičit rozbor básní tak, jak se používá při testování u maturitní zkoušky.
V tomto materiálu najdete:
1. přehled otázek, které se v DT objevovaly u rozborů básní a neměly by tudíž chybět při nácviku rozborů básní během studia
2. nově vytvořený příklad rozboru – úryvek a otázky z DT (konkrétní potřeba/požadavek do praxe vytvořit úryvek pro výuku české moderny)
3. tipy na postupy, jak si s otázkami k rozboru poradit
4. baterie/nabídka otázek které se v DT objevují ve vztahu k rozboru básní (k vybranému úryvku stačí upravit odpovědi podle potřeby, formulace-jazyk DT je k dispozici v baterii)